Alt handler derfor om tømmerhus. Det finnes fremdeles noen i denne verden som ikke kan slutte å tenke på nedgangen, tilbakegangen og degraderingen av tømmerhus i denne tiden med et generelt teknologisk oppsving og kunnskapsutvikling. Ja, fordi dette virker ikke logisk, iallfall ikke for oss… Derfor lover vi å utvide dette emnet, som ikke er så enkelt som det kan virke, men som er nært og kjært for mange, og særlig den allsidige vurderingen. Vi er sikker på at dette, den såkalte Internett-bloggen, vil ganske enkelt kunne skape mange videreføringer av dette emnet som ikke vil bli berørt og avbrutt av pressens sensur. Det er sannelig ingen mangel på emner og saker.
Dessverre fikk vi ikke publisere en slik serie med artikler i spesialiserte byggetidsskrifter, selv ikke mot et gebyr. Den råe avvisningen og unnskyldningene fra representanter for pressen var rotfestet i utelukkende etiske hensyn. Jeg antar det er mer praktisk for dem å holde ting på et enkelt nivå og ganske enkelt bli værende etisk tause. Jeg antar det er enklere for dem å mumle uhøvlet og hjelpeløst og fortsette å observere hvordan alle de verdifulle tingene gradvis og langsomt forsvinner. Ja, men… Kan man gi seg over av forferdelse, eller legge pennen til side når det gjelder at bransjen støtter skrivekunstens mestre, til selve mathuset?
Vi tror at uten omfattende resonnering eller uten å gå dypt inn i spørsmålene, er det sannsynligvis ikke mulig å fatte de forskjellige nyansene av problemene til tømmerhusindustrien. I rettferdighetens navn er det ingen som egentlig ønsker å gå inn i slike emner, for da blir det veldig vanskelig å forhindre destruksjonen av mange lignende industrier. En ganske farlig moderne tendens skal også vurderes — markedsføring har lyktes i relativt stor grad med å erklære seg selv for å være den eneste kilden til informasjon og fakta, i tillegg til deres masseverktøy, billige og euforiske feilslutninger. Videre føler de seg ikke berørt av noe, derfor gjør de seg spesifikt kjent.
Vi vil gjerne starte presentasjonen av vårt syn på tømmerhus og industriens langvarige problemer ved å sitere litt fredelig innsikt som kom til uttrykk under den internasjonale tømmerhuskonferansen, av Adm. Dir. i Latvian Chamber of Crafts, professor Vilnis Kazāks, som er en virkelig tømmerhusentuasiast. Det lyder som følger:
Et tømmerhus har alltid vært og vil alltid være en unik hustype som skiller mennesker fra miljøet rundt dem med et virkelig naturprodukt. La oss ikke glemme at trehus omgir oss med en unik atmosfære, lukter, linjer, farger, former, berøringssanser … og alle disse påvirkningene er levert av naturen. De er dypt forankret i vårt bevisste og underbevisste sinn. Ekte trehus er faktisk ekstremt enkle, og det er der det attraktive ligger — det er ingen forvirring utenom. Og vi overdriver ikke når vi sier at trehus alltid er etterspurt. Trehus, som en hvilken som helst annen type bolig, er i konstant utvikling og i kontakt med andre ting.
Vi vet at alle skogens trær er vidunderlige, at de har sine levetider og egenskaper, men husbyggere bekrefter at noen åretegner vokser til høyre og andre til venstre, det finnes forskjellige vekst- og lysforhold og hogsttider, transport- og lagringsteknikker, behandling og anbringelse, selvfølgelig, skjøter og konstruksjoner. Tusenvis av år har passert for å få oss fra steinøksen til lasersagen, men enhver behandlingsteknikk etterlater sitt eget fotavtrykk. En gang i tiden, ved å se på merket en øks hadde etterlatt seg på en treflate, var mennesker i stand til å gjenkjenne håndverkerens natur — om denne mannen hadde vært svak eller sterk, rask eller treg… Håndverktøy utviklet seg til mekanisert, elektrisk, pneumatisk elektronisk verktøy og arbeidsmaskineri. Mange moderne trehus bygges ved hjelp av fullstendig industrialiserte metoder, men til tross for fraværet av en håndverksmester, har mange av tømmerets gode egenskaper ikke gått tapt.
Hovedoppgaven er selvsagt å forstå dagens utvikling av trehus, dagens situasjon, i tillegg til mulighetene som tilbys i den nære og fjerne fremtid på en dypere, bredere og mer nøyaktig måte. Det er et enormt felt for boligfilosofer, huspsykologer, arkitekter, byggherrer, designere, interiørdesignere, dekoratører, kunstnere og publisister å jobbe innen. Men den viktigste oppgaven for alle er alltid å informere offentligheten om alle fordelene med det moderne trehuset. Fremtidens trehus står ved en korsvei; kanskje noen av de veiene fortsatt er under utvikling, og for å forbedre menneskehetens mest populære objekt som ikke ett eneste menneske kan klare seg uten, forventes at mange industrier, selskaper og personligheter skal komme med sine bidrag.
Disse sitatene er lånt fra spesialister fra andre bransjer og fra materialene fra den forrige fremtredende, internasjonale vitenskapelige konferansen “Construction of Log Houses and Wooden Structure” som ble avholdt i Riga, Latvia i 2005. Nedenfor et gruppebilde av (en del av) deltakere.
Er de virkelig fra den siste konferansen av dette slaget? Når det gjelder Nord-Europa, er svaret dessverre “Ja!” på grunn av den raske nedgangen i trehåndverkerindustrien. Flere forsøk er gjort for å organisere slike konferanser i 2007 og 2009, men disse mislyktes dessverre, og bare separate seminarer om emnet har vært avholdt. Og der har vi det.
Ganske mange deltakere var forresten med i den store konferansen i Riga, for å være nøyaktig, 157 entusiaster fra 14 land — håndverkere, forskere, kunstnere, arkitekter, planleggere, designere, økonomer og til og med politikere. Det endelige vedtaket fra konferansen la blant annet vekt på følgende:
“Tømmer tilbyr et naturlig miljø som er i endring for menneskelig persepsjon — syn, hørsel, lukt og temperatursansen. Vi vet at alt som forandrer seg, er i utvikling. Det som ikke produserer noe nytt, dør. Det betyr at treverksmiljøet utvikler menneskets fysiske, fysiologiske og psykologiske reaksjonene på en naturlig måte. Hjemmet er livets og miljøets stabile element. Underbevisstheten gjenkjenner hjemmet. Gjennom generasjonene har røttene til forestillingen om “hjem” vokst i våre gener, språk, fantasi og i sjelene våre. Hvis vi mister forestillingen av “hjem”, mister man sjela si.”
Det var absolutt overensstemmelse blant deltakerne, og følgende ganske triste faktum ble oppgitt i det endelige vedtaket:
“Snekkeryrket er det eldste av dem alle og og er best på å representere og realisere klientens ideer. Men snekkernes håndverk kan læres kun ved å formidle kunnskapen videre til neste generasjon, gjennom lærlinger ved å jobbe seg gjennom stadiet til en håndverkssvenn til å bli en håndverksmester. Dette gir kunder mulighet for personlig kontakt, og de emosjonelle opplevelsene ved menneskelige relasjoner må forbli i våre minner gjennom hele livet. Men dessverre er det ingen som lenger tar det på alvor, og derfor er denne viktige, humane, økonomiske og kulturelle verdien i ferd med å svinne raskt hen av økonomiske og teknologiske årsaker.”
Dette kan høres unaturlig ut, men tømmerhus kan sammenlignes med trafikktunneler. De fleste kjenner lite til detaljene om konstruksjonen av disse tunnelene, men når de passerer gjennom dem på en vanlig dag, stoler de på at de er sikre og er av høy kvalitet. Men det er faktisk nok for en av mange ingeniører som er involvert, å gjøre én enkelt feil i den svært komplekse designen av tunnelen, som synes å være enkel i første øyekast, forvandlet til en potensielt livstruende felle. I første omgang ser det også ut som om tømmerhus er ganske enkle — akkurat som på omslaget av et moderne magasin. Ikke desto mindre, trollbundet av fantasien din, ønsker du å tro at ditt utvalgte tømmerhus vil være perfekt og at du ikke kunne ha gjort en feil i valg av riktig produsent…
I virkeligheten er derimot et ekte, tradisjonelt, riktig konstruert tømmerhus ikke så enkelt som det kan virke. Det kan i sannhet konkurrere med trafikktunneler når det gjelder de teknologiske løsningene. Dessverre er man klar over at dersom teknologier, kompetanse og kunnskap innen veiarbeidssektoren har vært i konstant utvikling, har det vært en betydelig tilbakegang når det gjelder tømmerhus i de senere tiår, i det minste i Nord-Europa. Stadig flere uaktsomme, grove og systematiske feil er gjort i produksjons- og byggestadiene av tømmerhus, og dette gjør lett drømmene dine til en katastrofe. Kanskje ikke disse feilene forårsaker livstruende konsekvenser, men de legger sannelig press på nervene dine og lommeboka di, og ganske massivt også.
Ved å være oppmerksom på alvorlighetsgraden av dette problemet og når vi ser våre egne løsninger på disse problemene, forstår vi at dette er tiden for at vi til slutt, ved hjelp av en lengre og bredere serie publikasjoner, å håndtere denne saken, som er aktuell i det minste for nordmenn, og som ikke drøftes i stor nok grad i offentligheten — det som har med kvaliteten av tømmerhus å gjøre. Greit, og hvem er villig til å ta for seg dette emnet på en så grundig måte? La oss få si litt om oss selv:
Vi er en bedrift som heter EKO NAMS LLC. EKO betyr økologisk, men NAMS på latvisk er et synonym for ordene hus og bygning. I Norge er vi representert av vårt eget datterselskap — SKANDINAVISK HUS OG HJEM AS. Vi kommer fra Latvia, en medlemsstat av EU, og vår forretningsform er SIA, dvs. sabiedrība ar ierobežotu atbildību (aksjeselskap). Ja, landet vårt kommer opp med ganske merkelige entreprenørformuleringer og prinsipper. For ved å gå gjennom kjerneverdiene til selskapet vårt, kan vi trygt forsikre deg om at vi påtar oss fullt ansvar for alt i livet. Vi befinner oss i byen Līvāni, som ligger ca. 175 km øst for Riga. Produksjonsområdet dekker 5 hektar, der 3 hektar er våre produksjonsanlegg, alt under ett tak.
Det er usannsynlig at alle de forskjellige hendelsene i vår utviklingshistorie vil fange din interesse, men noe av det vi er opptatt av vil sikkert vise seg et sted i disse dokumentene; vi må bare håpe at disse emosjonelle episodene vil være i en direkte kontekst med emnet som er oppe til samtale. Vi har oppriktig talt ikke noe spesielt å si om oss selv. Vi vil heller snakke om produktet vårt og resultatene av arbeidet vårt, da det er klart at den mest troverdige måten å presentere deg selv på er at arbeidet ditt taler for seg selv. Vi kan imidlertid supplere vår innledende “søknad” med avsnitt som vi inkluderte én gang i introduksjonen i brosjyren vår:
Vårt selskap startet driften sin i 2000 ved å kutte tømmerhusbygninger for hånd både for innenlandske og utenlandske markeder. Foto – hektisk aktivitet av snekkere, på den tiden fortsatt i Vangaži, 35 km fra Riga.
Stilt overfor problemer med det menneskelige faktoren, kvalitet, effektivitet og kostnad, oppsto følgende spørsmål stadig oftere: Kan denne komplekse hjørneskjøten opprettes industrielt i det hele tatt? Og kan det opprettes med nøyaktighet, der formene og kvalitet som er testet gjennom århundrene, bevares? Hvordan kan man være sikker på at det generelle visuelle bildet av et tømmerhus ikke er forskjellige fra håndverk?
Produksjon av tømmerhus krever et stort antall tømmerstokker i forskjellige høyder, som beholder den autentiske ytelsen til hjørneskjøten.
Det angitte målet hørtes slik ut, nesten utopi-lignende på tidspunktet. I 2003 ble imidlertid det første tømmerhuset som var konstruert på denne måten, presentert ved den internasjonale messen Exporama i Lillestrøm, og de første sikre handlingene ble iverksatt for å åpne det norske markedet, som har svært gamle tradisjoner på dette feltet, inngående kunnskap og høye krav.
Det tok selvsagt noe tid for det nye produktet å få fotfeste og fjerne skepsis blant mange kunder, konkurrenter og spesialister som i utgangspunktet kun anerkjenner håndverk. Trinn for trinn fortsetter produktet vårt å vinne tilliten til kundene våre, og skaper tilliten til at et industrielt produsert tømmerhus kan visuelt sett komme tett opptil håndverkets høye kvalitet og gjøre seg gjeldende i forhold til presisjonen i skjøtene. Og det er ikke alt…
Vi investerer kontinuerlig i utviklingen av selskapet vårt, produksjonsanlegg er økt til 30 000 m², nytt og mer moderne utstyr er produsert og eksisterende utstyr er forbedret, innovasjoner er innført i vedtørkeprosessen, spesialisert design og materialeforvaltningsprogramvare er forbedret og supplert — nye skjøter, fresinger, nye bjelkeprofiler og tykkelse, strekkoder og automatisering er implementert.
Ved å styrke våre kunders vedvarende tillit til og interesse for kundene våre i tømmerhusene skapt av SKANDINAVISK TØMMERHUS (EKO NAMS), lover vi å aldri slutte med å implementere nye utviklinger. Uansett hvor vinden blåser, tror har vi ingen tro på at tømmerhus vil forsvinne så lenge det fortsatt vokser trær på jorda! Deres unike sjarm og naturlige mikroklima av trær kan trollbinde alle og enhver.
Slik ser en helt korrekt hjørneskjøt av stokker ut, og siden 2003 har det alltid vært slik:
Dette var i vår ånd for åtte år siden, og er uendret den dag i dag, men lidenskapen for å handle har bare vokst. Ja, men det virker som om tidsepoken for naiv poesi har forsvunnet fra verden i løpet av årene, så tiden har kommet for at vi skal komme til saken. Denne gangen på en litt annen måte — med fakta og bevis, for følgende kan utvilsomt konkluderes fra talen til den høyt respekterte professorens tale, fra andre utdrag fra bidragene fra deltakere i tømmerhuskonferansen omtalt ellers i disse innleggene, fra den kollektive posisjonen til alle deltakerne:
Produsentens forpliktelser inkluderer informering om det nye produktets beskaffenhet og egenskaper.
Med andre ord, er det alltid nødvendig å presentere tilbudet ditt (vårt tilbud denne gangen) til offentligheten, ved hjelp av alle argumentene vi har til vår disposisjon. Argumenter som også vil få deg til å tenke, argumenter som vil hjelpe deg å evaluere og forstå situasjonen på en mer objektiv måte. Bortsett fra at du må tilgi oss for både en så fri og uvant måte å skrive på, tekstmessig, stilmessig og med feil i uttrykksformen, i tillegg til alle de talløse etiske brudd som forventes i fortsettelsen av denne bloggen. Uansett må vi fortsatt gå til handling – vi må gi deg opplæring. Dette lille huset i Fagernes (Blilie) distriktet var forresten den første ordren på vårt nye produkt. Levert i slutten av 2003.
Derfor må disse artiklene, eller refleksjonene, nå for tiden kalt blogger, avspeile dagens heller problematiske situasjon i bransjen for menneskehetens eldste byggestil – tømmerhus – og vi må gjøre deg oppmerksom på egenskapene som finnes for øyeblikket på det norske og skandinaviske markedet. I de neste utgavene av bloggene, kanskje til og med til slutt i hver, blir det selvsagt inkludert en sammenligning og/eller informasjon om egenskapene vi tilbyr.
For å være mer presis, er det helt klart at ingen skal avfeie det norske markedet. Det er markedet som har størst respekt for tømmerhus og som har størst kunnskap i dette feltet. Derfor skal vi se på problemene og vanskeligheten som gjør seg gjeldende i denne industrien, og beskrive for det i detalj alle de forskjellige situasjonene og utfordringene som en må stå overfor i denne bransjen. Vi skal også snakke om på hvilken måte og hvor vanskelig det er å skape noe godt, eller hvor ufattelig verdifulle håndverkskompetanse og -tradisjoner kan svekkes.
Du ser igjen at emosjonene slår sterkt til, og enda en gang må vi advare deg om at i disse artiklene vil vi fremheve utviklingen vår, og vi vil definitivt ikke kunne bare sitte stille og la være å uttrykke vår smerte. Smerten over alt som har akkumulert i hjertene våre gjennom disse årene med vekst, over hvordan våre planer og veksten har deselerert, over hvordan det føles å kjempe alene, én mot tusen andre. Men under slike emosjonelle forklaringer vil du visselig kunne forstå grunnlaget for kampene vi har startet og holdt ut i, og leser det mellom linjene. Vi ber deg ikke være redd for de heller ubehagelige fakta, uttalelser og konklusjoner, den stikkende ordbruken i vårt resonnement, for vårt umiskjennelige kverulerende tilnærming.
Hvis ikke du visste dette ennå: Nå for tiden, hvis du vil beholde leserens oppmerksomhet, må informasjon presenteres på en treffende og fargerik måte. Det er derfor vi presenterer bilder av typiske håndlagde hjørneskjøter, det vil si med åpenbart lav kvalitet, mens nøyaktigheten ikke er der og aldri vil være.
Samt et bilde av en typisk form for tømmerriller. Slike “kattunge” riller dominerer på steder hvor de ikke er synlige fra endene av tømmerstokkene, for eksempel i delen av tømmerstokkene mellom hjørneskjøter. En slik utførelse øker imidlertid tømmerbyggets setnings % dramatisk, samt river i stykker endene for tømmeroverheng.
Du trenger imidlertid definitivt ikke bekymre deg for skjebnen til tømmerhus eller hvor alvorlig vår uttrykte kritikk er, for vi har allerede funnet eller klargjør en løsning på et hvilket som helst emne eller en hvilken som helst sak som vi har fremhevet. Vi skal snakke om alt dette samtidig, eller litt senere i ett av de senere innleggene.
Når det gjelder deg som vår potensielle kunde som ønsker å kjøpe våre tømmerhus, er alt i skjønneste orden. Du vil få presentert bare positive nyheter i disse artiklene. Og for å være ærlig, vil hele historien i prinsippet handle om betydningen av vårt bidrag til industrien, i sin essens. Fordi det er nettopp dette bidraget som du og offentligheten må til slutt kjenne til.
Tvert imot, eller til og med trist nok — vil konklusjonene inkludert i artiklene selvsagt overraske alle de stolte produsentene av tømmerhus. De som i stor grad overvurderer seg selv, som har tendens til å tenke på seg selv på en slik måte, de som virkelig villeder offentligheten ved å tvinge alle til å omtale dem på den måten. Ja, nettopp — ved hjelp av vår “elskede” markedsføring. Men det er jo slik det er i livet — det finnes ingen gode uten ondskap, og motsatt. Presset som ligger skjult i disse bloggtekstene vil være åpent og målrettet siktet mot å riste i den som vil benytte seg av svakheten eller den nåværende situasjonen i bransjen, alle som utsetter tømmerhus for fare. Du skal ikke forvente at styrken i dette grepet lettes. Vår resonnering vil vil utvilsomt nå alle de pseudoprodusentene som bare har oppnådd å skyve håndverk ut av markedet, alle de amatørene som ikke har gjort noe som helst for tømmerhusindustrien, som bare har tillatt seg å trekke seg og ikke gjøre noe og som har klart å svekke alt de har satt seg så bedagelig på. Det virker som om kampen i det minste har utviklet seg til å bli saftig nok, aggressiv nok.
Artikkelen er ledsaget av 2 bilder fra velstående Sverige. I Norsborg, i utkanten av landets hovedstad Stockholm, ligger (eller var) hytteutstillingslandsbyen ‘Husmässan’, med et så grelt mesterverk av håndverk, bevis på den nevnte forringelsen. Men ikke med tanken om å avsløre feil eller maksimal klønete, men med tanken om å selge slike håndlagde tømmerhus.
Det er dessverre, men likevel svært sannsynlig at mange ord og uttrykk er blitt tonet ned eller har forsvunnet i oversettelser til engelsk, og deretter — til norsk. Vi beklager, men det var ikke mulig å finne en tilstrekkelig profesjonell oversetter fra latvisk til norsk. Greit! Hvem har vi som målgruppe for disse seriene med artikler?
Først og fremst alle potensielle kunder og en stor mengde tømmerhusentusiaster, alle de som allerede har bestemt seg eller bare vurderer å kjøpe og bygge et tømmerhus. Hensikten med disse artiklene er først å få deg til å tenke, deretter veie alle fordeler og ulemper, og deretter sjekke faktaene selv og sørge for at alt stemmer med det virkelige livet. Kanskje vi til slutt vil oppnå det faktum at du ikke mister din indre fred og tillit til gyldigheten av valget du tar, det faktum at du vil kunne kvitte deg med følelsen av utrygghet, bekymring eller en dårlig følelse i denne tømmerhusmarkedskarusellen og blant de mange tilbudene. Forresten, hvis du bestemmer deg for at vårt tilbud er det riktige for deg, kan du sende forespørsler om produktet vårt til betrodde bygningsfolk, eller kort sagt — bygningsarbeidere du velger selv. Du vil trygt kunne be om levering av nøyaktig denne typen tømmerhusramme, og få den inkludert i byggeprosjektet ditt. Du vil ikke trenge å insistere heller, for vi vil ikke avvise noen som aksepterer vår modell med gjensidig samarbeid.
For det andre, ønsker vi å nå ut til alle entusiaster og profesjonelle i tømmerhusindustrien, alle trearbeidere, snekkere og tømmerhushåndverkere. Både store og små byggefirmaer. De som hjelper kunder å organisere en konstruksjonssyklus, de som var eller vil være klare til å bli involvert i tømmerhusrelaterte prosjekter, de som fortsatt kjøper tømmerhusrammer fra hele verden, i tillegg til de som fortsatt utfører denne komplekse tømmerhuskonstruksjonen for hånd. Det er tydelig at vi fra vår side vil kunne fastslå en svært akseptabel modell for samarbeid med alle. Vi håper blindt på at vi også vil kunne oppmuntre til endring hos de som tviholder på sitt eget håndverk. Ved å beskrive langsomt nåværende situasjon i industrien og presentere kvalitetene til produktet vårt. Nyansert, trinn for trinn, der vi beviser den utvilsomme overlegenheten og påliteligheten til våre tømmerhus.
For eksempel, som dette, med et bilde av et tverrsnitt av våre hjørneforbindelser. Det er samme 10 mm seteklaring gjennomgående, både i hjørneskjøtene og mellom stokkene, pluss vinklede hjørneskjøtstopper for en jevn, kontrollert setning. Vi vil definitivt hjelpe deg å komme gjennom dette dilemmaet av tømmerhus, for en enkelt leselig tabell med sammenligninger mellom flere kvalitetskriterier vil være inkludert i en av de senere artiklene.
Ja, vi er fullstendig klar over at vi risikerer å forårsake utilfredshet blant håndverkentusiaster og tømmerhushåndverksmestere, og til og med en storm av raseri og harme. Men hvis du tenker deg om, med en porsjon sindighet… Det finnes imidlertid grunn til å konkludere med at bitterhetens frø og andre ustabile følelser bare kan finnes i et miljø med falske, usikre ledere og ustabile bedrifter. Konstruktiv kritikk, på den annen side, kan ikke på noen måte vippe høyt kvalifiserte og trygge håndverksmestere av pinnen. Videre vil de kunne forstå de sanne intensjonene bak vårt resonnement ved å vurdere og evaluere problemene og fakta som er inkludert i disse bloggene.
De vil forhåpentligvis være enige med oss om at disse artiklene kan i prinsippet bidra til å rydde opp i faget også for håndverksmestere, og det er ikke det fremste målet med artiklene å utradere håndverk. Målet deres er faktisk å avsløre og skyve til side falskt, overflatisk, forringet, såkalt “håndverk” som har dårlig ytelse og lav kvalitet, forhindre videre svekkelse av tømmerhusenes renomé og påfølgende destruksjon. Vi kan bare håpe at alle de frustrerte og redde menneskene også vil forstå, og samtykke i alt betingelsesløst. Og forhåpentligvis vil forståelsen bli fremskyndet av ugjerningene til disse galskapene, de “beste” av de beste:
Perfekt tømmerspor og profilovergang.
Hjørneskjøten ble korrigert med “stive” lameller, og i tillegg ble dette forferdelige marerittet dekket med en sparkel, bare for å være sikker.
Vil en tømmerstokk med et veldig ekspert limt fragment fungere for deg? Med andre ord, kinningen av tidligere hjørneskjøten eller feilen er nesten usynlig.
Vår posisjon er forresten identisk med måten den forstår, anerkjennes og kommenteres på av vidunderbarna på ovennevnte tømmerhuskonferanse fra hele verden:
Håndverk har sin egen plass og vil alltid ha det, selv på hobbynivå. Håndverk må konserveres, videreføres, elskes, men den må ikke være slik den er nå, så lemlestet. Det må også forstås uten tvil at teknisk fremdrift er uunngåelig, at alt er i utvikling, og at det ikke finnes noe dårlig i det i det hele tatt.
På slutten av introduksjonen, kommer vi enda en gang tilbake til det viktigste spørsmålet for deg — velge den riktige produsenten (Leverandøren). Vi misunner virkelig ikke deg (Kunden) på denne måten. Du kan se på reklamene og nettsidene til mange forskjellige produsenter, du tvinges til å lese gjennom alle disse tilbudene, beskrivelsene og selskapets egenreklame i dagevis, for eksempel ved å gå gjennom alle annonser og nettsider finnes på Internettportalen hytte.no. Og hvor mye mer av din dyrebare tid er tapt ved å se etter tilleggsinformasjon andre steder og overalt på Internett? Eller har dere dessverre ikke styrke til det lenger? Det er klart at denne aktiviteten er ganske slitsom, men ingenting kan gjøres, det faller inn under dine (Kundens) ansvarsområder.
Men du har i det minste masse penger, og må gjøre det du må gjøre. Men hvordan forteller du en som er produsent, som bare er en representant for en produsent, som er nykommer i markedssegmentet, som er avanturist, som er mellomperson, som er virkelig ekte saker? Feil er helt utelukket, da denne feilen kan koste deg for mye, og det kan ende i tragedie. Hvordan kan egentlig kunden velge blant mer enn 150 annonser på en portal, hva man skal gjøre med de blinkende reklamene, bannerne, plakatene, Google-annonser og så videre?
Hvilket selskap skal man kontakte, hvor skal man begynne, hvordan kryssjekke dem alle, hvilket man skal besøke og bruke tid og penger på, hvilket kan man en gang stole på? Hvordan slipper man å bli forvirret med alle som erklærer at de har erfaring, alle slags sertifiseringer og selvfølgelig at de er svært profesjonelle, kvalifisert og ærlige. Men det er mulig at de bare manipulerer deg glatt. Hvordan kan man finne den riktige bedriften, hvilken bedrift har det som skal til, hvilken er en uvitende, herdet etterligner? Ingen ønsker å kaste kronene sine ut forgjeves. Hvordan kan man være sikker på hvem man skal be om hjelp og råd av? Og så er det organiseringen av prisundersøkelser, sammenligning av alle budsjettanslagene, forskjellige leveringslister, kontrakter og betingelser. Du kan bli overveldet av stress, fortvilelse, hjelpeløshet, apati, alt begynner å gå rundt for deg.
Foto: Stand av vår tidligere samarbeidspartner Norsk Laft AS på Hytteliv-utstillingen. Lillestrøm, Norge, år 2004.
Greit, nå skal vi ikke skremme deg mer. De fleste er selvsagt overbevist av noen enkle råd fra deres venner (men bare de som er pålitelig), av det de eller vennene deres har sett, overhørt og hva de har lest. Det er tydelig at det ville være mer hensiktsmessig for kundens interesser om han/hun ble tilbudt flere, populære og testede universale produsenter, uavhengige merkevarer, som fremfor alt var blitt valgt som følge av objekt og demonstrativ kvalitet, og de hvis produktkvalitet og profesjonalitet alle leverandører kan stole på fullt ut. Offisielle statistikker om hovedaktørene i tømmerhusmarkedet og de viktigste parameterne ville være svært nyttige: kvalitet, pris og sammenligninger av gjennomføringstid, merkegjenkjenningsstudier, osv. vil også være greit å ha. Men det er nok med fantasering, for ingen kommer til å tilby deg slike tillegg og statistikker i den nærmeste fremtid.
Men alarmerende signaler kan merkes igjen, dessverre… Det høres nemlig rykter om at markedsaktører for tiden som oftest finner seg selv i en situasjon der bygningsentreprenøren og produsenten ikke er så uavhengige og objektive når alt kommer til alt, at de er både juridisk og økonomisk forbundet med hverandre, at produsenten er et utenlandsk firma som eies helt eller delvis av bygningsentreprenøren selv, at denne erfarne entreprenøren (selger og leverandør) ofte manipulerer og villeder potensielle kunder på en svært desperat måte og på forskjellige måter og selger dem et “håndverks”-produkt av lav kvalitet, bare for å skaffe så mange ordrer som mulig for sin selveide fabrikk, nettopp for sin egen fabrikk. I tillegg til en pris, som også er svært høy, som normalt skulle gjelde for utsøkt “håndverk”.
Vel, min i vårt tilfelle i det minste, kan du spares for alle disse kampene, for husk — det mest overbevisende er anbefalingene fra venner, det du har sett og hørt med dine egne øyne og ører og det du har lest selv. Og du vil ikke behøve å lete etter noe, du trenger ikke dvele ved det, alt er trygt og utrolig, alt er sjekket. En unik teknologi, en utrolig, testet og enkelt identifiserbart produkt. Kun umontert, ved levering eller under montering. Først da er komponentskjøter, fresinger og borehull synlige. Det vil være merkbart vanskeligere å identifisere opphavet til produktet når det først er montert, da det generelle bildet tilsvarer en høy renhetsgrad av håndlaget tømmerhus. Og da blir selv ekspertene forvirret, inkludert oss, selvsagt. Produktet har ingen analoger, det er eksklusivt produsert av én enkelt bedrift. Selv utstillingsbedrifter bruker husene som er produsert av oss til sine reklameplakater, fordi bildene viser seg å være både konkrete og vakre.
Men hvis du planlegger å fortsette å søke mellom 100+ bedrifter for å finne et fantastisk alternativ, inviterer vi deg til å vurdere dette før du starter med denne stressende aktiviteten. Er det ikke litt rimeligere å lese denne serien med artikler/blogger på forhånd? Fredelig, om kveldene, i ditt eget tempo — del for del, tema for tema, eller i blandet rekkefølge. For eksempel ved å sette av kvelder én enkelt uke. Og kanskje det ikke er verdt det å skynde seg, å sløse med energien din? Men det du leser vil sikkert belyse, forklare og klargjøre enkelte ting. Du vil også bli langt mer kunnskapsrik — og det kan sikkert være nyttig for deg i søken etter den riktige eller “virkelige” produsenten.
Det finnes imidlertid en stor risiko for at du under leseprosessen vil bli overbevist om mye, også om det faktum at du nå har fri tilgang til et tømmerhus av langt bedre kvalitet, selv til tømmerhusindustrien. Og dette er bra, selv om dette virkelig skjer, ikke sant? Ønsker alle god lesing, med vennlig hilsen,
Ervins Poga, styremedlem
Vi inviterer deg til å lese den korte versjonen av vår brosjyre, på to sider, i vedlegget, for at du ikke skal tro at noen snakker tull i disse artiklene eller det som verre er, hjernevasker deg. Brosjyren viser systematisk alle nyansene av produktet vårt, uten å utelate noen av elementene i tømmerhuskonstruksjoner som er verdifulle når det gjelder å ivareta tradisjonen. Selv om det er slik vi legger ut alle hemmelighetene våre i detalj, er vi ikke bekymret i det hele tatt for fremtiden vår bare fordi vi ikke har stagnert i utviklingen vår. Veien til å implementere alt dette i det virkelige livet vil være lang og vanskelig nok for alle.
Ved å studere grundig alle de små detaljene av konstruksjonen av tømmerskjøter som er beskrevet her, kan du komme til å være klar over at brosjyren også kan brukes som håndbok for alle våre følgere. Under opprettingen av brosjyren, i det minste, var alt villig avslørt, med lettelse over at saken var blitt løst og at produktet virker som det skal. Med andre ord var ingenting hold skjult for deg. Vil de profesjonelle i industrien bekrefte at produktet vårt ikke nødvendigvis er et uttrykk for litt overdreven flisespikkeri, men at det er formet med sann respekt for våre forfedres visdom og urgamle tradisjoner? Det håper vi de gjør. For ved å gjøre vårt beste til å bevare eller til og med redde disse tradisjonene, ga vi også oss selv enda en oppgave: å forbedre kvaliteten på trebygninger, som kan kjennetegnes som ganske spesifikke, for å opprette et harmonisk, vakkert og fullført produkt, for å opprette en moderne og langvarig teknologi. Og her kommer den lovede sammenligningstabellen: